Monday, June 29, 2009

PEMANDU BAS MARAH PENUMPANG

Kekerapan didengari keluhan penumpang dimarahi oleh pemandu bas, mungkinkah tugas pemandu ini mendapat tekanan (penat sangat) atau kerana tinggi diri (keegoan).
Dibawah ini satu contoh mengenai permasalahan diatas.

SELAMA ini saya tidak pernah mengkritik perkhidmatan pengangkutan bas awam di Kuala Lumpur. Bagaimanapun, sikap atau masalah pemandu bas membuatkan saya hilang sabar. Ahad lalu, saya terpaksa menaiki bas untuk ke Kuala Lumpur. Saya menunggu bas di perhentian bas Sekolah Kebangsaan Hicom, Seksyen 27, Shah Alam. Kemudian saya menaiki bas bernombor pendaftaran WPL734, kira-kira 6.45 petang. Ketika dalam bas, saya bertanya pemandu ke mana laluan bas itu. Saya terkejut, pemandu bas menjawab dengan kasar serta perkataan yang tidak enak didengar. Salah seorang penumpang yang bersama saya dalam bas itu, juga memberitahu, dia dimarah pemandu bas sama hanya kerana telefonnya berbunyi. Saya benar-benar terkilan atas sikap pemandu bas RapidKL yang tiada budi bahasa dan bersikap kurang ajar. Saya amat berharap pengurusan RapidKL memantau pemandu supaya tidak keterlaluan dengan sikap atau perangai yang boleh menjejaskan mutu keseluruhan perkhidmatan RapidKL.

No comments: