Monday, June 29, 2009

INFLUANZA A (H1N1)

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah melaporkan kejadian kes luar biasa yang disebabkan oleh atypical strain of Swine Influenza Virus A(H1N1) di antara 17 hingga 23 April 2009, dimana 17 kes telah disahkan positif virus tersebut di Mexico manakala 8 kes disahkan positif di Amerika Syarikat.
Pada 25 April 2009, WHO telah mengisytiharkan situasi ini sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) dan fasa amaran pandemik telah dinaikkan daripada fasa 3 kepada fasa 4 (sustained human to human transmission) pada 27 April 2009.
Pada 29 April 2009, WHO telah meningkatkan tahap amaran daripada Fasa 4 kepada Fasa 5 di mana virus yang sama telah menyebabkan wabak yang berterusan di dua atau lebih negara dalam satu rantau WHO.
Bermula 30 April 2009, pihak WHO secara rasmi menamakan wabak ini sebagai wabak influenza A(H1N1) dan bukan lagi wabak Swine Flu atau selesema babi. Ianya disebabkan oleh analisa genetik yang dijalankan terhadap virus baru ini oleh para saintis yang membuktikan bahawa penggunaan terma selsema babi adalah tidak tepat. Tambahan pula, tidak terdapat sebarang bukti saintifik yang menyatakan bahawa terdapat risiko jangkitan virus baru ini sekiranya seseorang itu makan daging atau produk babi yang diproses atau dimasak secara betul. Kementerian Kesihatan Malaysia menggunakan pendekatan yang serupa dengan menamakan penyakit influenza A(H1N1)
Pada 11 Jun 2009, WHO telah mengisytiharkan peningkatan amaran dari Fasa 5 ke Fasa 6 iaitu fasa pandemik di mana virus ini telah merebak secara berleluasa di beberapa Negara dan sukar untuk dikenalpasti rangkaian transmisi manusia ke manusia (human to human transmission) dan penularan lanjut tidak dapat dielakkan. Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengambil langkah proaktif dengan mengakitfkan bilik Gerakan CPRC Kebangsaan semenjak 26 Jun 2009 bagi menyelaras aktiviti pencegahan dan kawalan di seluruh negara.

No comments: